0 Flares 0 Flares ×

Wprawdzie jeszcze nie czas na wylegiwanie się na plaży, ale wiele osób przez cały rok zażywa kąpieli słonecznych w solarium. Niestety, często nie mają one świadomości zagrożenia, jakie wiąże się z opalaniem w trakcie przyjmowania niektórych leków, dodajmy: wielu leków. Nawet popularnych tabletek przeciwbólowych.

Substancje zawarte w niektórych lekach, ziołach czy kosmetykach mogą zwiększać wrażliwość naszej skóry na promieniowanie słoneczne. Skutkiem tego bywa reakcja fototoksyczna, która na pierwszy rzut oka przypomina zwykłe poparzenie. Wystarczy tak naprawdę chwila na słońcu, aby nabawić się rumienia, wysypki czy przebarwień.

Na liście leków, które mogą zamienić spacer w koszmar, znajdują się antybiotyki i środki przeciwbakteryjne. Zdecydowanie trzeba unikać słońca podczas terapii antytrądzikowej tetracyklinami, np. doksycykliną (Dotur,Doxycyclinum, Doxyratio) oraz tetracykliną (Tetracyclinum, Polcortolon). W reakcję z promieniowaniem słonecznym wchodzą także fluorochinolony, np. ciprofloksacyna (Proxacin, Cipropol, Cipronex) oraz ofloksacyna (Tarivid, Oflodinex). Trzeba tu wymienić również przeciwbakteryjne sulfonamidy (Bactrim, Biseptol, Argosulfan).

Dlaczego skóra źle reaguje na słońce podczas terapii niektórymi farmaceutykami? Mechanizmy są różne. Najczęściej fotoaktywne cząsteczki leków wchłaniają promieniowanie UV, w wyniku czego uwalnia się z nich energia uszkadzająca komórki skóry w miejscach wystawionych na działanie promieniowania. Mówimy wówczas o fototoksyczności. Inną odpowiedzią organizmu – rzadszą – jest reakcja fotoalergiczna. Zwykle występuje ona po ok. 2 dniach od ekspozycji na słońce, objawia się grudkami i świądem, może wystąpić w miejscu, które nie było opalane.

Lista preparatów, które ze słońcem nie tworzą zgranej pary, jest długa. Są wśród nich popularne leki przeciwzapalne i przeciwbólowe typu ibuprofen, ketoprofen czy naproksen. Przyjmując je należy unikać spacerów w letni upalny dzień czy solarium, albo stosować krem z filtrem.

Dość często nadwrażliwość na słońce pojawia się po psoralenach – związkach występujących w niektórych roślinach , np. lubczyku, rucie zwyczajnej, arcydzięglu, a także selerze! Zażycie ich w większych dawkach i jednoczesna ekspozycja na promienie UV może powodować nie tylko oparzenia słoneczne, ale też długotrwałe przebarwienia skóry.

Popularną rośliną, która wywołuje reakcje fototoksyczną, jest dziurawiec – wchodzi w skład wielu preparatów aptecznych, jak: Nervomix, Depribon, Deprim, Sedomix. Winna temu jest główna substancja czynna zioła – hiperycyna. Nawet z pozoru nieszkodliwa witamina A może zmieniać działanie promieni słonecznych na skórę.

Dlatego koniecznie czytajmy ulotki! Tam znajdziemy wiarygodną informację o ewentualnych działaniach niepożądanych wywołanych promieniowaniem UV.